Sprint

sprint1.jpg (34256 bytes)

Sprintissä kilpailijat ajavat yleensä kaksi yritystä samalla radalla. Suorituksista parempi aika huomioidaan loppuajaksi. Kilpailijat lähetetään matkaan puolen minuutin välein. Eri kilpailuluokkien välillä pidetään minuutin tauko. Ensimmäisen ja toisen ajokerran välissä vietetään lyhkäinen tauko, jonka jälkeen toiselle kierrokselle startataan käännetyssä järjestyksessä. Yleinen luokka ajaa molemmilla kierroksilla ensin ja juniorit sitten.

Useita eri luokka

Sprinteissä kisataan eri luokissa. Luokassa 1 ajetaan N-ryhmän alle 2000-kuutioisilla kaksivetoautoilla, kuten esimerkiksi Opel Astroilla. Luokassa 2 taas käytetään N-ryhmän nelivetoautoja, joista ehdottomasti suosituin merkki on Mitsubishi. Luokasta 3 löytyy ryhmien A, RC, SS ja F kaksivetoiset enintään 1300-kuutioiset autot. Luokassa 4 ajetaan samojen ryhmien alle 1600-kuutioisilla kilpureilla, kuten Toyota Starleteilla. Luokassa 5 käytetään samojen ryhmien yli 1600-kuutioisia ajokkeja, joista yleisin lienee Ford Escort. Tästä luokasta saattaa joskus nousta myös kokonaiskisan yllätysnimiä, sillä sprintkäyttöön viritetyt tehokkaat kaksivetoisetkin onnistuvat välillä ahdistelemaan menestyksekkäästi nelivetoautoja. Yleiskilpailun voittaja löytyy useimmiten luokasta 6, jossa kaahataan nelivetoisilla A-ryhmän rallitykeillä tai sprint-käyttöön rakennetuilla erittäin tehokkailla erikoisautoilla. Lisäksi kuljettajat jaetaan kilpailukokemuksen ja -menestyksen perusteella yleisen luokan ja junioriluokan kuljettajiin. Myös naisilla ja nuorilla on omat luokkansa.

Sprintin kilpailukalenteri löytyy esimerkiksi AKK:n sivuilta.