Joko Oulussa
ratkaistaan mitalit?
Oulun Urheiluautoilijat ry. järjestää Iinatin rallicrossradalla kauden 2008 toiseksi viimeisen rallicrossin SM - osakilpailun, johon osallistuu lähes 100 autokuntaa. Mukana ovat kaikki kolme SM-luokkaa eli Divisioona 1, SRC ja Autokrossi .
Kauden uutuus on nelivetoisten superautojen luokka Divisioona 1, jossa Marko Jokinen Peugeotillaan johtaa 67 pisteellä, mutta vain kahdella pisteellä ennen Mitsubishilla ajavaa Jani Paasosta(65p). Kolmantena on Skoda Fabia WRC:a kuskaava Janne
Kanerva(47p). Kanerva on näin olympialaisten aikaan ajankohtainen kuljettaja, sillä hän on osallistunut kaksiin olympialaisiin(Barcelona ja Atlanta) painonnostajana!
Div.1-autot ovat aina nelivetoisia ja turboahdetulla moottorilla varustettuja ja esimerkiksi
Silvo Viitasen(nro 151) Ford Focuksessa on virallisesti mitattu moottoriteho pyöristä 572hv.
SRC-luokassa on SM-tilanne vähintäänkin yhtä tiivis kuin divarissa. J-P Kokko johtaa 59 pisteellä, mutta niskaan puhaltavat Timo Pellinen ja Janne Sinkkonen kumpikin vain pisteen perässä 58 pisteellään.
Mika Vaaranmaa(50p), Juha Sillanpää(49p), J-P Mattila(48p) ja J-P Peltokangas(42p) ovat kaikki erinomaisia kuljettajia ja erinomaisissa hyökkäysasemissa aina mestaruuteen asti – sen verran tasaiseksi ja kiharaiseksi on SRC-luokka kauden aikana muodostunut.
SRC-autojen tulee olla aina takavetoisia ja ei-turboahdettuja. Suosituin automalli oli pitkään etuvetoisesta takavetoiseksi muutettu Volvo S40, mutta BMW M3 on tällä hetkellä eniten käytetty merkki. Tehoa SRC-autoissa on jopa 330hv ja vapaasti hengittävät moottorit karjuvat komeasti.
Rami Systä, Mats Savilahti ja Ilkka Nikunen pitävät Pohjois-Suomen puolia tehokkaiden takavetoisten autojen
SRC-luokassa.
Autokrossi ei tiiviydessään poikkea juurikaan kahdesta muusta SM-luokasta.
Suurin huomio paikallisesti kiinnittyy siihen, että Oulun läänin alueen kuljettajilla on luokassa SM - kaksoisjohto!
Oulaisten Janne Taskila ja Raahen Ari Perkiömäki ajavat keskimoottorisilla Toyota MR2:lla; Taskila kärjessä 64 pisteellä ja Perkiömäki kakkosena 59 pisteellä. Kolmantena luokassa on Jari Järvenpää 55 pisteellään, jonka auto on tuttu Toyota Starlet, mutta varustettu erikoisella Wankel-kiertomäntämoottorilla . Myöskin Valkealan Toni Vainikka, Hangon Johan Malm ja Jyväskylän Marko Matikainen ovat mitalitaistelussa hyvin mukana.
Autokrossi autot voivat olla etu- tai takavetoisia. Moottorin tilavuus on rajattu 2050cc eikä ahtaminen ole sallittua. Luokassa kohtaavat niin 60/70-lukulainen, päivitetty NSU Prinz kuin 2000-lukulainen, moderni Opel Astra ja kaikkea siltä väliltä. Autot ovat siistejä ja hyväkulkuisia eivätkä häviä juurikaan kierrosajoissa ”SRC-serkuilleen”. Lukumääräisesti luokka on SM-sarjan
suurin. Muut Autokrossi-luokan pohjoissuomalaiset ovat Oulun Lauri Annala ja Kari Heinonen, Kemin Mika Suppo sekä Raahen Petri Ylitalo, kaikki Fordeilla.
Jo kauden puolivälissä Kauhajoella piti rallicrossin SM-sarjan eri luokissa ruveta ilmenemään eroja mitalikandidaattien hyväksi, mutta mitä vielä. Kaikissa luokissa kaikki meni ristiinrastiin ja sama jatkui edellisessä Joensuun osakilpailussa: jälleen joka luokassa ”etusivu uusiksi”!
Joko Oulun osakilpailu nostaa eri luokista esiin mitalikandidaatteja vai jääkö kaikki suuren loppurysäyksen varaan rallicrossin SM-finaaliin Hyvinkäälle(13.9.)?
Tapahtumat Oulussa Iinatin radalla alkavat perjantai iklo 18-19.30 ajettavalla harjoitusajolla jatkuen lauantaina 23.8. klo 9.00 harjoituksilla ja itse kilpailulla klo 11.00.
|