45.
POHJOLA-RALLI
19.3.2005
Oulussa
|
Historic-autot 45. Pohjola-rallin
päänäyttelijät
Historic-ralliautoilussa ei tärkeintä ole voitto">

45.
POHJOLA-RALLI
19.3.2005
Oulussa
|
Historic-autot 45. Pohjola-rallin
päänäyttelijät
Historic-ralliautoilussa ei tärkeintä ole voitto, vaan autoille ja niiden historialle omistautuminen. Kyseessä on niin sanottu herrasmiesten laji. Vanha, usein museorekisterissä oleva kalusto vaatii kunnioitusta myös ajotavoissa. Toki kaikki eivät sitä kypärän päähän laitettuaan aina muista ja kilpailuissa nähdäänkin usein yllättävänkin tiukkoja mittelöitä. Eikä ole myöskään harvinaista, että vaivalla hankittu ja kunnostettu kilpa-auto kiepsahtaa nurin taistelun tiimellyksessä, aivan kuin samoilla autoilla ennen vanhaan, 30 - 40 vuotta aiemmin.
Historic-ralliautoilussa on kysymys nimenomaan historiallisesta autosta, jonka kuljettaja saa toki olla nuorempaakin polvea. Historic-ralleissa ajetaan useassa ikäluokassa 50-, 60- ja 70-luvuilla rekisteröidyillä autoilla ja lisäksi moottorintilavuudet tuovat omat luokkansa. Ralliautot on rakennettu ikäkausisääntöjen mukaan. Ainoastaan turvavarusteiden osalta ne on parannettu nykypäivän vaatimuksia vastaaviksi.
Automerkit, jotka menestyivät aikanaan 60 - 70 lukujen kovissa kansainvälisissä ja kotoisissa ralleissa, ovat myös useimmiten keulapaikoilla historic-ralleissa. Suosittuja autoja ovat esimerkiksi Volvot, Fiatit, Fordin eri mallit sekä Opelit. Joukosta löytyy myös todella harvinaisia ja arvokkaita yksilöitä. Vaikka tekniikka on entisajoista ottanut jättiharppauksia, on esimerkiksi yli 200:lla hevosvoimalla höystetty Escort BDA kelpo kilpalaite myös nykyisten F-ryhmän ralliautojen rinnalla.
Kasvava laji myös Pohjois-Suomessa
Oululaisen Hannu Roihan esimerkki osoittaa, että ralliharrastuksen voi aloittaa myös varttuneella iällä. - Vanhat autot ovat aina kiinnostaneet minua. Kävin katsomassa muutaman kilpailun ja näin, että historic-porukassa on sellainen hyvä henki. Siitä se sitten lähti, kertoo kaksi vuotta sitten kilpailemisen aloittanut Roiha. Tällä hetkellä 49-vuotias kuljetusalan yrittäjä omistaa Ford GT Cortina kilpa-auton sekä lisäksi kaksi keskeneräistä projektia.
Roiha lähtee ensi viikonlopun kotikilpailuunsa Pohjola-ralliin luottavaisin mielin. - Mukava on kotikisaan lähtä katsomaan sarjan tämän hetkinen taso. Onhan siitä tietenkin etua, että tuntee teitä jonkin verran. Saas nähdä, että mihin vauhti riittää, hän tuumaa. Roihan kilpakaluston lisäksi Pohjois-Suomesta löytyy tällä hetkellä toistakymmentä historic-luokan autoa ja määrä on ollut viime vuosina selvässä kasvussa.
Täysi määrä kilpailijoita
Oulun 45. Pohjola-ralli ajetaan tänä vuonna 19.3. Historic Rally Trophy sarjan kolmantena osakilpailuna. Tämä tarkoittaa, että lähiseudun ralliteillä taiteilee ensi lauantaina lähes sata hienoa historic-luokan autoa.
Vanhan kaluston lisäksi Pohjola-rallissa ajavat normaaliin tapaan yleisen luokan kuljettajat sekä A- ja B-juniorit. Yhteensä ilmoittautumisia tulikin niin paljon, että kilpailijoita jouduttiin karsimaan. Järjestäjä voi ottaa ralliin mukaan enintään 220 kuljettajaparia.
Oulun Urheiluautoilijoiden järjestämä ralli sisältää 5 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 70 kilometriä. Startti tapahtuu lauantaina kello 11 torinrannasta.
|
|