oulun.gif (2729 bytes)

42. POHJOLA-RALLI

Sunnuntai 5.1.2003
Klo 12

pohjola2003logo.jpg (12792 bytes)

Ipatti joutui tiukille

pohjo03_ipatti.jpg (15349 bytes)
OUA:n Marko Ipatti vei 42. Pohjola-rallin voiton hyvän taistelun jälkeen.

Oulun Urheiluautoilijoiden järjestämä kolmen erikoiskokeen mittainen 42. Pohjola-ralli vietiin sunnuntaina 5.1. läpi sinnikkäästi noin 30 asteen pakkasessa. Kilpailuun starttasi yli 100 autokuntaa. Sankka lumipöly vaikeutti paikoitellen ajamista. Ehdottomana ennakkosuosikkina pidetty Marko Ipatti ajoi rallin voittoon">

oulun.gif (2729 bytes)

42. POHJOLA-RALLI

Sunnuntai 5.1.2003
Klo 12

pohjola2003logo.jpg (12792 bytes)

Ipatti joutui tiukille

pohjo03_ipatti.jpg (15349 bytes)
OUA:n Marko Ipatti vei 42. Pohjola-rallin voiton hyvän taistelun jälkeen.

Oulun Urheiluautoilijoiden järjestämä kolmen erikoiskokeen mittainen 42. Pohjola-ralli vietiin sunnuntaina 5.1. läpi sinnikkäästi noin 30 asteen pakkasessa. Kilpailuun starttasi yli 100 autokuntaa. Sankka lumipöly vaikeutti paikoitellen ajamista. Ehdottomana ennakkosuosikkina pidetty Marko Ipatti ajoi rallin voittoon, mutta joutui kuitenkin melko tiukoille.

Pohjola-ralli käynnistyi yllättävästi Pekka Inkalan nimissä. Ensimmäistä yleisenluokan kilpailuaan ajanut ylikiiminkiläinen kellotti tutulle Putkosen erikoiskokeelle kuusi kymmenystä paremman ajan kuin Mitsubishi-kuski Juha Karilainen ja reilun sekunnin nopeamman kuin väliaikaisesti Subarun ohjaimiin siirtynyt Marko Ipatti. Toisella Sangin erikoiskokeella Ipatti siirtyi kuitenkin pohja-ajalla kilpailun kärkeen. Ratkaisevalle kolmannelle EK:lle Ipatti starttasi ainoastaan puolen sekunnin etumatkassa Inkalaan. Voitto ratkesi alkutaipaleesta, kun Inkala suistui Mitsubishi Evo3:lla puuhun. - Viimeiselle pätkälle lähdin ajamaan voitosta ja tällä kertaa kävi näin. Auto meni kuljettajan puolen lokasuoja edellä puuhun ja jäimme hankeen. Auto oli ajokunnossa, mutta menetimme useita minuutteja. Oma vauhti oli kuitenkin positiivinen yllätys, kertoi vasta viime syksynä nelivetokalustoon siirtynyt Inkala. Ipatti ajoi jälleen päätös-EK:lle parhaan ajan ja oli lopputuloksissa kolme sekuntia oululaista Juha Karilaista nopeampi. Karilainen kärsi varsinkin toisella erikoiskokeella lumipölystä saavutettuaan puoli minuuttia edellä ajanutta kilpailijaa.

Ipatti seuraavaksi Ruotsin MM-ralliin

Ipatti oli voittoon tyytyväinen. - Kisa meni kuten pitikin. Alustassa on pientä säätämissä, sillä auto puski mutkissa reilusti. Tuttuihinkaan paikkoihin ei uskaltanut vetää täysillä, kun auto ei käyttäytynyt loogisesti. Autoa ei ehditty tarpeeksi testata ennen kilpailua. Subarustakin saa kyllä varmasti voittaja-auton, kertoili aiemminkin Subarua kokeillut Ipatti. Ajoihan hän Subarulla vuonna 2000 Mänttä-rallin luokkavoittoon sekä osallistui Neste Rally Finland:iin. Seuraavaksi Ipatti suuntaa katseensa Ruotsin MM-ralliin, jolloin hänen ohjastettavanaan on Mitsubishi Evo 7.

Uutta kalustoa

Neljän parhaimman joukkoon yleisessä selvisivät Ipatin ja Karilaisen lisäksi Mitsubishi-kuljettajat Juha Pasanen ja Marko Juurikka. Ensimmäistä kisaansa uudella Subaru Impreza WRX STI:llä ajanut oululainen Karri Marttila tippui neljänneltä tilalta häntäpäähän minuutin aikasakon vuoksi. Marttilan tiimi on rakentanut auton kesän ja syksyn aikana. Marttila omistaa myös toisen N-ryhmän Subarun, jolla Ipatti otti kilpailun voiton. Tämä auto on Timo Kankkusen entinen menopeli. Marttila osallistuu uudella ajokilla tällä kaudella SM-sarjaan.

Valtaala F-ryhmän voittoon

Kaksivetokuljettajien paremmuudesta käytiin myös tiukka ja mielenkiintoinen taistelu. F-ryhmän kärjessä viimeiselle erikoiskokeelle lähti moottoriurheilun pariin paluun tehnyt sprint-kuski Mika Rautiainen. Hän kuitenkin spinnasi Starletilla menettäen tärkeitä sekunteja. Kun vielä kakkostilaa hallussaan pitänyt Hannu Raappana joutui keskeyttämään Opel Mantalla rengasrikon vuoksi, voittoon kiilasi Corolla-kuski Jari Valtaala noin 2,5 sekuntia ennen Starlet:ia ohjastanutta Paavo Männikköä. Isomman F-ryhmän paras oli lopulta Petri Karsikon Escorttia lainannut Arto Aho.

Hyttinen kiristi A-junnuissa

A-junioreissa nyt toista kertaa Escorttia kilpailussa kokeillut Suomussalmen Kai Hyttinen kiilasi neljänneltä sijalta voittoon viimeisellä erikoiskokeella. – Lumipölyn takia ei välillä nähnyt yhtään mitään, manaili Hyttinen. Hän päihitti raahelaisen Mitsubishi Galant:ia ohjastaneen Antti Niemen neljällä sekunnilla. Kolmas oli niinikään Raahesta saapunut Ford Escort-kuljettaja Petri Ylitalo.

B-junioreissa kärkikolmikon muodostivat Rovaniemen Jussi Ramlin, Suomussalmen Jan-Kari Väisänen ja Oulun Juha Sakko. Puolenkymmenen Historic-kuljettajan joukkoa hallitsi Jorma Karhapää 911 Porschella. Hannu Roiha jäi Cortinalla noin yhdeksän sekuntia. Naisten nopein oli Lady Cup:iin valmistautunut Escort-kuski Jaana Juntunen.

Tero Lyttinen