42.
POHJOLA-RALLI
Sunnuntai 5.1.2003
Klo 12 |
 |
Ipatti joutui tiukille

OUA:n Marko Ipatti vei 42. Pohjola-rallin voiton hyvän
taistelun jälkeen.
Oulun Urheiluautoilijoiden järjestämä kolmen
erikoiskokeen mittainen 42. Pohjola-ralli vietiin sunnuntaina 5.1. läpi sinnikkäästi
noin 30 asteen pakkasessa. Kilpailuun starttasi yli 100 autokuntaa. Sankka lumipöly
vaikeutti paikoitellen ajamista. Ehdottomana ennakkosuosikkina pidetty Marko Ipatti ajoi
rallin voittoon, mutta joutui kuitenkin melko tiukoille.
Pohjola-ralli käynnistyi yllättävästi Pekka Inkalan nimissä. Ensimmäistä
yleisenluokan kilpailuaan ajanut ylikiiminkiläinen kellotti tutulle Putkosen
erikoiskokeelle kuusi kymmenystä paremman ajan kuin Mitsubishi-kuski Juha Karilainen ja
reilun sekunnin nopeamman kuin väliaikaisesti Subarun ohjaimiin siirtynyt Marko Ipatti.
Toisella Sangin erikoiskokeella Ipatti siirtyi kuitenkin pohja-ajalla kilpailun kärkeen.
Ratkaisevalle kolmannelle EK:lle Ipatti starttasi ainoastaan puolen sekunnin etumatkassa
Inkalaan. Voitto ratkesi alkutaipaleesta, kun Inkala suistui Mitsubishi Evo3:lla puuhun. -
Viimeiselle pätkälle lähdin ajamaan voitosta ja tällä kertaa kävi näin. Auto meni
kuljettajan puolen lokasuoja edellä puuhun ja jäimme hankeen. Auto oli ajokunnossa,
mutta menetimme useita minuutteja. Oma vauhti oli kuitenkin positiivinen yllätys, kertoi
vasta viime syksynä nelivetokalustoon siirtynyt Inkala. Ipatti ajoi jälleen
päätös-EK:lle parhaan ajan ja oli lopputuloksissa kolme sekuntia oululaista Juha
Karilaista nopeampi. Karilainen kärsi varsinkin toisella erikoiskokeella lumipölystä
saavutettuaan puoli minuuttia edellä ajanutta kilpailijaa.
Ipatti seuraavaksi Ruotsin MM-ralliin
Ipatti oli voittoon tyytyväinen. - Kisa meni kuten
pitikin. Alustassa on pientä säätämissä, sillä auto puski mutkissa reilusti.
Tuttuihinkaan paikkoihin ei uskaltanut vetää täysillä, kun auto ei käyttäytynyt
loogisesti. Autoa ei ehditty tarpeeksi testata ennen kilpailua. Subarustakin saa kyllä
varmasti voittaja-auton, kertoili aiemminkin Subarua kokeillut Ipatti. Ajoihan hän
Subarulla vuonna 2000 Mänttä-rallin luokkavoittoon sekä osallistui Neste Rally
Finland:iin. Seuraavaksi Ipatti suuntaa katseensa Ruotsin MM-ralliin, jolloin hänen
ohjastettavanaan on Mitsubishi Evo 7.
Uutta kalustoa
Neljän parhaimman joukkoon yleisessä selvisivät Ipatin ja Karilaisen lisäksi
Mitsubishi-kuljettajat Juha Pasanen ja Marko Juurikka. Ensimmäistä kisaansa uudella
Subaru Impreza WRX STI:llä ajanut oululainen Karri Marttila tippui neljänneltä tilalta
häntäpäähän minuutin aikasakon vuoksi. Marttilan tiimi on rakentanut auton kesän ja
syksyn aikana. Marttila omistaa myös toisen N-ryhmän Subarun, jolla Ipatti otti
kilpailun voiton. Tämä auto on Timo Kankkusen entinen menopeli. Marttila osallistuu
uudella ajokilla tällä kaudella SM-sarjaan.
Valtaala F-ryhmän voittoon
Kaksivetokuljettajien paremmuudesta käytiin myös tiukka ja mielenkiintoinen taistelu.
F-ryhmän kärjessä viimeiselle erikoiskokeelle lähti moottoriurheilun pariin paluun
tehnyt sprint-kuski Mika Rautiainen. Hän kuitenkin spinnasi Starletilla menettäen
tärkeitä sekunteja. Kun vielä kakkostilaa hallussaan pitänyt Hannu Raappana joutui
keskeyttämään Opel Mantalla rengasrikon vuoksi, voittoon kiilasi Corolla-kuski Jari
Valtaala noin 2,5 sekuntia ennen Starlet:ia ohjastanutta Paavo Männikköä. Isomman
F-ryhmän paras oli lopulta Petri Karsikon Escorttia lainannut Arto Aho.
Hyttinen kiristi A-junnuissa
A-junioreissa nyt toista kertaa Escorttia kilpailussa kokeillut Suomussalmen Kai Hyttinen
kiilasi neljänneltä sijalta voittoon viimeisellä erikoiskokeella. Lumipölyn
takia ei välillä nähnyt yhtään mitään, manaili Hyttinen. Hän päihitti raahelaisen
Mitsubishi Galant:ia ohjastaneen Antti Niemen neljällä sekunnilla. Kolmas oli
niinikään Raahesta saapunut Ford Escort-kuljettaja Petri Ylitalo.
B-junioreissa kärkikolmikon muodostivat Rovaniemen Jussi Ramlin, Suomussalmen Jan-Kari
Väisänen ja Oulun Juha Sakko. Puolenkymmenen Historic-kuljettajan joukkoa hallitsi Jorma
Karhapää 911 Porschella. Hannu Roiha jäi Cortinalla noin yhdeksän sekuntia. Naisten
nopein oli Lady Cup:iin valmistautunut Escort-kuski Jaana Juntunen.
Tero Lyttinen
|