42.
POHJOLA-RALLI
Sunnuntai 5.1.2003
Klo 12 |
 |
Ipatti näyttäytyy Oulun rallipoluilla

Uutta kalustoa Oulunseudulle. Kaksi N-ryhmän Subaru
Imprezaa on mukana 2003 Pohjola-rallissa. Toista ajaa Karri Marttila kartanlukijanaa Janne
Runtti (vas) ja toista Marko Ipatti kartanlukijanaan Kari Kajula (oik).
Britannian rallisarjassa toissa vuonna kovaa menestystä
niittänyt oululainen Marko Ipatti palaa pitkän tauon jälkeen Oulunseudun
talviralleihin. Hän osallistui viimeksi Pohjola-ralliin vuonna 97">

42.
POHJOLA-RALLI
Sunnuntai 5.1.2003
Klo 12 |
 |
Ipatti näyttäytyy Oulun rallipoluilla

Uutta kalustoa Oulunseudulle. Kaksi N-ryhmän Subaru
Imprezaa on mukana 2003 Pohjola-rallissa. Toista ajaa Karri Marttila kartanlukijanaa Janne
Runtti (vas) ja toista Marko Ipatti kartanlukijanaan Kari Kajula (oik).
Britannian rallisarjassa toissa vuonna kovaa menestystä
niittänyt oululainen Marko Ipatti palaa pitkän tauon jälkeen Oulunseudun
talviralleihin. Hän osallistui viimeksi Pohjola-ralliin vuonna 97, jolloin
tuloksena oli yleiskilpailuvoitto vuoden 96 tapaan. Yleensä Mitsubishin ohjaimissa
viihtyvä Ipatti kokeilee vuoden ensimmäisenä viikonloppuna ajettavassa Pohjola-rallissa
nelivetoisen N-ryhmän Subaru Imprezan vauhtivaroja. Auto on reilu kaksi vuotta sitten
rakennettu Timo Kankkuselle, joka saikin hiottua Subarun hyvään vauhtiin tunnetumman
veljensä maailmanmestari Juha Kankkusen avustuksella. Autolla voitettiin viime vuonna
jääradan SM-kultaa. Tämä Suomessa harvinaisempi kilpa-automerkki ei suinkaan ole
Ipatille aivan outo asia. Osallistuihan hän vastaavalla kalustolla Suomen MM-ralliin
vuonna 2000. Pohjola-rallin jälkeen Ipatin kilpailukalenteriin kuuluu helmikuun alussa
ajettava Ruotsin MM-ralli. Tällöin hän istahtaa jälleen N-ryhmäläisen Mitsubishin
ohjaimiin. Kartanlukijan tehtäviä molemmissa ralleissa hoitaa tuttuun tyyliin
oulunsalolainen Kari Kajula.
Subaru tuntuu hyvältä ajaa ja on nopea. Taistelu Pohjola-rallin voitosta tulee
varmasti olemaan tiukka. Oulunseudun tiet kun ovat kaikille erittäin tuttuja, niin kyyti
on ihan nuottivauhtia, vaikka pimeää rallia ajetaankin. Harmittaa vain, kun
kaluston myynyt tiimikaveri Petri Tiikkala joutuu jättämään kisan väliin, kertoo
Ipatti. Pohjois-Suomessa vuonna 2002 viisi yleiskilpailuvoittoa saalistanut Tiikkala
luopui tehokkaasta Mitsubishistä aivan uuden vuoden kynnyksellä.
Karri Marttila uuden auton ohjaimiin
Myös Oululainen Karri Marttila nähdään alkavan kauden kilpailuissa N-ryhmäläisen
Subarun ohjaimissa. Pohjola-rallissa Ipatin ohjastaman auton lisäksi 29-vuotias Marttila
näet omistaa aivan tuliterän Suomessa ainutlaatuisen Subaru Impreza WRX STI-kilpa-auton.
Marttilan tiimi on rakentanut auton Oulussa kesän ja syksyn aikana. Uudesta
ralliohjuksesta löytyy noin 270 hevosvoimaa, joka on noin 15 vähemmän kuin N-ryhmän
valtamerkistä Mitsubishistä. Keveys, kuusivaihteinen vaihdelaatikko ja tehokkaammat
jarrut puolestaan nostavat Subarun mahdollisuuksia.
Aiemmin Karri Marttila on esiintynyt muutaman vuoden ajan N-ryhmäläisen Mitsubishin
ohjaimissa. Pääsyy tähän merkkiin siirtymisessä oli oikeastaan sen
harvinaisuus täällä Suomessa. Maailmalla Subaruilla on kuitenkin pärjätty hyvin
N-ryhmässäkin. Uusi auto tuntuu hyvältä, mutta testikilometrejä on vielä takana
turhan vähän. Varsinkin auton alustan säädöt ovat tässä vaiheessa melko arvoitus.
Ensimmäisiin kilpailuihin lähdetään testimielellä, mutta varsinkin kotikisassa
Pohjola-rallissa yritetään silti tosissaan kolmen sakkiin, tuumaa Marttila. Hänen ja
kartanlukija Janne Runtin kilpailukalenterin täyttää tänä vuonna rallin SM-sarja
sekä muutamat paikalliset kilpailut.
42. Pohjola-ralli ajetaan Oulun ympäristössä sunnuntaina 5.1. kolmen erikoiskokeen
mittaisena. Kilpailuun on ilmoittautunut yhteensä lähes 120 autokuntaa.
Tero Lyttinen
|
|