oulun.gif (2729 bytes)

42. POHJOLA-RALLI

Sunnuntai 5.1.2003
Klo 12

pohjola2003logo.jpg (12792 bytes)

Ipatti näyttäytyy Oulun rallipoluilla

marttila_ipatti03.jpg (36616 bytes)

Uutta kalustoa Oulunseudulle. Kaksi N-ryhmän Subaru Imprezaa on mukana 2003 Pohjola-rallissa. Toista ajaa Karri Marttila kartanlukijanaa Janne Runtti (vas) ja toista Marko Ipatti kartanlukijanaan Kari Kajula (oik).

Britannian rallisarjassa toissa vuonna kovaa menestystä niittänyt oululainen Marko Ipatti palaa pitkän tauon jälkeen Oulunseudun talviralleihin. Hän osallistui viimeksi Pohjola-ralliin vuonna –97">

oulun.gif (2729 bytes)

42. POHJOLA-RALLI

Sunnuntai 5.1.2003
Klo 12

pohjola2003logo.jpg (12792 bytes)

Ipatti näyttäytyy Oulun rallipoluilla

marttila_ipatti03.jpg (36616 bytes)

Uutta kalustoa Oulunseudulle. Kaksi N-ryhmän Subaru Imprezaa on mukana 2003 Pohjola-rallissa. Toista ajaa Karri Marttila kartanlukijanaa Janne Runtti (vas) ja toista Marko Ipatti kartanlukijanaan Kari Kajula (oik).

Britannian rallisarjassa toissa vuonna kovaa menestystä niittänyt oululainen Marko Ipatti palaa pitkän tauon jälkeen Oulunseudun talviralleihin. Hän osallistui viimeksi Pohjola-ralliin vuonna –97, jolloin tuloksena oli yleiskilpailuvoitto vuoden –96 tapaan. Yleensä Mitsubishin ohjaimissa viihtyvä Ipatti kokeilee vuoden ensimmäisenä viikonloppuna ajettavassa Pohjola-rallissa nelivetoisen N-ryhmän Subaru Imprezan vauhtivaroja. Auto on reilu kaksi vuotta sitten rakennettu Timo Kankkuselle, joka saikin hiottua Subarun hyvään vauhtiin tunnetumman veljensä maailmanmestari Juha Kankkusen avustuksella. Autolla voitettiin viime vuonna jääradan SM-kultaa. Tämä Suomessa harvinaisempi kilpa-automerkki ei suinkaan ole Ipatille aivan outo asia. Osallistuihan hän vastaavalla kalustolla Suomen MM-ralliin vuonna 2000. Pohjola-rallin jälkeen Ipatin kilpailukalenteriin kuuluu helmikuun alussa ajettava Ruotsin MM-ralli. Tällöin hän istahtaa jälleen N-ryhmäläisen Mitsubishin ohjaimiin. Kartanlukijan tehtäviä molemmissa ralleissa hoitaa tuttuun tyyliin oulunsalolainen Kari Kajula.

– Subaru tuntuu hyvältä ajaa ja on nopea. Taistelu Pohjola-rallin voitosta tulee varmasti olemaan tiukka. Oulunseudun tiet kun ovat kaikille erittäin tuttuja, niin kyyti on ihan ”nuottivauhtia”, vaikka pimeää rallia ajetaankin. Harmittaa vain, kun kaluston myynyt tiimikaveri Petri Tiikkala joutuu jättämään kisan väliin, kertoo Ipatti. Pohjois-Suomessa vuonna 2002 viisi yleiskilpailuvoittoa saalistanut Tiikkala luopui tehokkaasta Mitsubishistä aivan uuden vuoden kynnyksellä.

Karri Marttila uuden auton ohjaimiin

Myös Oululainen Karri Marttila nähdään alkavan kauden kilpailuissa N-ryhmäläisen Subarun ohjaimissa. Pohjola-rallissa Ipatin ohjastaman auton lisäksi 29-vuotias Marttila näet omistaa aivan tuliterän Suomessa ainutlaatuisen Subaru Impreza WRX STI-kilpa-auton. Marttilan tiimi on rakentanut auton Oulussa kesän ja syksyn aikana. Uudesta ralliohjuksesta löytyy noin 270 hevosvoimaa, joka on noin 15 vähemmän kuin N-ryhmän valtamerkistä Mitsubishistä. Keveys, kuusivaihteinen vaihdelaatikko ja tehokkaammat jarrut puolestaan nostavat Subarun mahdollisuuksia.

Aiemmin Karri Marttila on esiintynyt muutaman vuoden ajan N-ryhmäläisen Mitsubishin ohjaimissa. – Pääsyy tähän merkkiin siirtymisessä oli oikeastaan sen harvinaisuus täällä Suomessa. Maailmalla Subaruilla on kuitenkin pärjätty hyvin N-ryhmässäkin. Uusi auto tuntuu hyvältä, mutta testikilometrejä on vielä takana turhan vähän. Varsinkin auton alustan säädöt ovat tässä vaiheessa melko arvoitus. Ensimmäisiin kilpailuihin lähdetään testimielellä, mutta varsinkin kotikisassa Pohjola-rallissa yritetään silti tosissaan kolmen sakkiin, tuumaa Marttila. Hänen ja kartanlukija Janne Runtin kilpailukalenterin täyttää tänä vuonna rallin SM-sarja sekä muutamat paikalliset kilpailut.

42. Pohjola-ralli ajetaan Oulun ympäristössä sunnuntaina 5.1. kolmen erikoiskokeen mittaisena. Kilpailuun on ilmoittautunut yhteensä lähes 120 autokuntaa.

Tero Lyttinen