Tiikkala ylivoimaiseen voittoon
Jäälin perinteinen Putkosen rallitaipale oli
näyttämönä lauantaina ajetussa 19. OUA-sprintissä. Kilpailussa oli mukana
kuutisenkymmentä kuljettajaa. Yllättävänkin monet ulosajot viivästyttivät kilpailua">
19.
NESTE CAR-SPRINT 2002 Tiikkala ylivoimaiseen voittoon Jäälin perinteinen Putkosen rallitaipale oli
näyttämönä lauantaina ajetussa 19. OUA-sprintissä. Kilpailussa oli mukana
kuutisenkymmentä kuljettajaa. Yllättävänkin monet ulosajot viivästyttivät kilpailua,
kun rikkoontuneet autot ymmärrettävästi täytyi siirtää muiden kuljettajien tieltä. Yleiskilpailun voittoon ajoi odotetusti oululainen Petri
Tiikkala. Hän kiisi tehokkaalla Mitsubishi Lancerilla noin kaksi ja puoli kilometriä
pitkän reitin minuuttiin ja 17 sekuntiin. Tiikkalalle ei juurikaan löytynyt vastusta,
kun yleisessä luokassa oli mukana ainoastaan kaksi nelivetokuljettajaa. Tämä hieman
myös kismitti voittajaa. "Kyllä ihmetyttää, että missä ovat kaikki Oulunseudun
nelivetokuljettajat. Kalustoa täälläpäin on, mutta kisoissa niitä ei näy. Tämä
olisi kuitenkin hyvää treeniä rallimiehillekkin. Totta kai olisi mukavampi kilpailla,
kun olisi enemmän kirittäjiä. Oma ajo sujui ihan hyvin. Tie oli melko liukas",
kertoi jo viidennen yleiskilpailuvoittonsa tälle vuodelle saavuttanut Tiikkala. Toiseksi
sijoittunut ja kaksivetokuljettajien nopein Kari Karhu jäi voittajalle neljä ja puoli
sekuntia. Toisin kuin viime viikonlopun kilpailuissa Karhun Ford Escort toimi nyt
moitteetta ja ajokin sujui oululaiselta virheittä. "Tie oli tosi liukas. Toiselle
kierrokselle se kuitenkin parani, mutta tarkkana sai olla, ettei auto mennyt pois
puhtaalta uralta", tuumasi Karhu. Seuraavaksi hän Tiikkalan tapaan osallistuu kahden
viikon kuluttua ajettavaan Paltamon Kivesmutkat sprinttiin. Huotari ajoi rajusti ulos Yhtenä kaksivetokuljettajien ennakkosuosikkina
sprinttiin starttasi oululainen Harri Huotari. Ensimmäisellä kierroksella hän olikin
epävirallisten väliaikojen mukaan aivan kärkivauhdissa, mutta matka päättyi
ainoastaan noin kaksisataa metriä ennen maalilippua. Täydellä vauhdilla ajettavassa
viimeisessä mutkassa Huotari Lada kimposi ojanpenkasta korkealle ilmaan ja kolisi hurjan
näköisesti korkealle puihin. Kuljettaja selvisi tilanteesta asianmukaisten
turvavarusteiden ansiosta ilman vammoja, mutta auto romuttui korjauskelvottomaksi.
"Aivan liikaa yritystä, ei mitään muuta", myönsi Huotari reilusti. Kilpailun
kolmanneksi selvisi kiiminkiläinen Hannu Raappana. Hän antoi Karhun sprint-autolle sen
verran tasoitusta rallisäädöillä varustellulla Opel Mantalla, että jäi toisesta
sijasta yli kaksi ja puoli sekuntia. Viiden nopeimman joukkoon selvisivät yleisessä
luokassa vielä Ford-kuljettajat Kimmo Korhonen ja Tatu Granroth. Juusola voittoon ensimmäisessä kisassa Junioreissa yllättäen voittoon kaahasi ensimmäiseen
sprint-kilpailuunsa osallistunut Kari Juusola. Pudasjärveläisseuraa edustava nuorukainen
on aiemmin ajanut jokamiesluokan kilpailuja. Ajokkina hänellä oli Ford Escort, jonka
konehuoneesta löytyy BMW:n turbo-moottori. "Ensimmäisellä kierroksella auto kävi
tosi huonosti. Toisellakin kierroksella lämmöt olivat korkealla, eikä kone kiertänyt
kunnolla, mutta näyttihän kulku silti riittävän", kertoi tyytyväinen Juusola.
Toiseksi sijoittunut Opel Ascona-kuljettaja Jarmo Kemppainen jäi juniorivoittajasta
hieman yli puoli sekuntia. Kolmas oli Mats Savilahti Ford Escortin ohjaimissa.
Ensimmäisen kierroksen jälkeen johtopaikkaa pitänyt Juha-Pekka Yrttiaho kaatoi Toyota
Starlet:insa toisella yrityksellä. Nuorten luokan paras oli Lohjan Jani Hirvonen ja
naisten suurimman pokaalin sai mukaansa Elli Karppinen. Tero Lyttinen Tulokset |