19. NESTE CAR-SPRINT 2002

neste_logo.gif (1010 bytes)

Tiikkala ylivoimaiseen voittoon

ousp02.jpg (17390 bytes)
Petri Tiikkala ja Mitsubishi Lancer Evo6

Jäälin perinteinen Putkosen rallitaipale oli näyttämönä lauantaina ajetussa 19. OUA-sprintissä. Kilpailussa oli mukana kuutisenkymmentä kuljettajaa. Yllättävänkin monet ulosajot viivästyttivät kilpailua">

19. NESTE CAR-SPRINT 2002

neste_logo.gif (1010 bytes)

Tiikkala ylivoimaiseen voittoon

ousp02.jpg (17390 bytes)
Petri Tiikkala ja Mitsubishi Lancer Evo6

Jäälin perinteinen Putkosen rallitaipale oli näyttämönä lauantaina ajetussa 19. OUA-sprintissä. Kilpailussa oli mukana kuutisenkymmentä kuljettajaa. Yllättävänkin monet ulosajot viivästyttivät kilpailua, kun rikkoontuneet autot ymmärrettävästi täytyi siirtää muiden kuljettajien tieltä.

Yleiskilpailun voittoon ajoi odotetusti oululainen Petri Tiikkala. Hän kiisi tehokkaalla Mitsubishi Lancerilla noin kaksi ja puoli kilometriä pitkän reitin minuuttiin ja 17 sekuntiin. Tiikkalalle ei juurikaan löytynyt vastusta, kun yleisessä luokassa oli mukana ainoastaan kaksi nelivetokuljettajaa. Tämä hieman myös kismitti voittajaa. "Kyllä ihmetyttää, että missä ovat kaikki Oulunseudun nelivetokuljettajat. Kalustoa täälläpäin on, mutta kisoissa niitä ei näy. Tämä olisi kuitenkin hyvää treeniä rallimiehillekkin. Totta kai olisi mukavampi kilpailla, kun olisi enemmän kirittäjiä. Oma ajo sujui ihan hyvin. Tie oli melko liukas", kertoi jo viidennen yleiskilpailuvoittonsa tälle vuodelle saavuttanut Tiikkala. Toiseksi sijoittunut ja kaksivetokuljettajien nopein Kari Karhu jäi voittajalle neljä ja puoli sekuntia. Toisin kuin viime viikonlopun kilpailuissa Karhun Ford Escort toimi nyt moitteetta ja ajokin sujui oululaiselta virheittä. "Tie oli tosi liukas. Toiselle kierrokselle se kuitenkin parani, mutta tarkkana sai olla, ettei auto mennyt pois puhtaalta uralta", tuumasi Karhu. Seuraavaksi hän Tiikkalan tapaan osallistuu kahden viikon kuluttua ajettavaan Paltamon Kivesmutkat sprinttiin.

Huotari ajoi rajusti ulos

Yhtenä kaksivetokuljettajien ennakkosuosikkina sprinttiin starttasi oululainen Harri Huotari. Ensimmäisellä kierroksella hän olikin epävirallisten väliaikojen mukaan aivan kärkivauhdissa, mutta matka päättyi ainoastaan noin kaksisataa metriä ennen maalilippua. Täydellä vauhdilla ajettavassa viimeisessä mutkassa Huotari Lada kimposi ojanpenkasta korkealle ilmaan ja kolisi hurjan näköisesti korkealle puihin. Kuljettaja selvisi tilanteesta asianmukaisten turvavarusteiden ansiosta ilman vammoja, mutta auto romuttui korjauskelvottomaksi. "Aivan liikaa yritystä, ei mitään muuta", myönsi Huotari reilusti. Kilpailun kolmanneksi selvisi kiiminkiläinen Hannu Raappana. Hän antoi Karhun sprint-autolle sen verran tasoitusta rallisäädöillä varustellulla Opel Mantalla, että jäi toisesta sijasta yli kaksi ja puoli sekuntia. Viiden nopeimman joukkoon selvisivät yleisessä luokassa vielä Ford-kuljettajat Kimmo Korhonen ja Tatu Granroth.

Juusola voittoon ensimmäisessä kisassa

Junioreissa yllättäen voittoon kaahasi ensimmäiseen sprint-kilpailuunsa osallistunut Kari Juusola. Pudasjärveläisseuraa edustava nuorukainen on aiemmin ajanut jokamiesluokan kilpailuja. Ajokkina hänellä oli Ford Escort, jonka konehuoneesta löytyy BMW:n turbo-moottori. "Ensimmäisellä kierroksella auto kävi tosi huonosti. Toisellakin kierroksella lämmöt olivat korkealla, eikä kone kiertänyt kunnolla, mutta näyttihän kulku silti riittävän", kertoi tyytyväinen Juusola. Toiseksi sijoittunut Opel Ascona-kuljettaja Jarmo Kemppainen jäi juniorivoittajasta hieman yli puoli sekuntia. Kolmas oli Mats Savilahti Ford Escortin ohjaimissa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen johtopaikkaa pitänyt Juha-Pekka Yrttiaho kaatoi Toyota Starlet:insa toisella yrityksellä. Nuorten luokan paras oli Lohjan Jani Hirvonen ja naisten suurimman pokaalin sai mukaansa Elli Karppinen.

Tero Lyttinen

Tulokset
Kuvia Ralli.Netin kuvagalleriassa