LAJIT: RALLI Mitä on ralli?

Ralli on suoritustapansa takia lähellä tavallista
tienkäyttäjää. Rallikilpailuissa ajetaan ennalta määrätty reitti, josta osa ajetaan
siirtyminä ja osa pikataipaleina. Siirtymillä noudatetaan normaaleja
liikennesääntöjä ja ne tulee ajaa annetun aikataulun puitteissa. Pikataipaleilla eli
erikoiskokeilla ajetaan muulta liikenteeltä eristettynä mahdollisimman nopea aika.
Erikoiskokeiden yhteenlaskettujen aikojen perusteella ratkaistaan kilpailun voittaja.
Pienimmän yhteisajan ajanut voittaa rallin. Kilpailija voi saada myös aikasakkoa
myöhästyessään siirtymäosuuksien aikatauluista.
Rallikilpailuja järjestetään Suomessa kymmeniä vuosittain. SM-sarjat on järjestetty
naisille, nuorille sekä rallin pääsarja eli yleisen luokan SM-sarja. Lisäksi
luokitukseltaan jo vanhentuneilla autoilla ajetaan F-Cup rallisarjaa. Valtaosan
rallikilpailuista muodostavat kansalliset rallit sekä lyhyemmät aluerallit, joihin
osallistuvat suuret harrastajamassat.
Lyhimmät kilpailut ajetaan tiiviissä tahdissa parissa-kolmessa tunnissa ja toisaalta
pitkät rallit kestävät useita päiviä. Pikataipaleiden lukumäärä voi vaihdella
kolmesta pariinkymmeneen. Joidenkin kilpailujen reitteihin pääsee tutustumaan etukäteen
eli pikataipaleista voidaan tehdä nuotit. Toiset ralli ajetaan ns. pimeänä eli
järjestäjän antamien reittikarttojen perusteella. Kilpailijat starttaavat
pikataipaleille yleensä minuutin välein.
Paljon ryhmiä ja luokkia
Rallissa kilpailijat jaetaan moneen eri ryhmään ja luokkaan, joista on maallikon vaikea
päästä heti selville. Kilpailijat eritellään ensin neljään eri joukkoon: Yleinen
luokka, naisten luokka, A-juniorit ja B-juniorit. Kilpailijan uraputki alkaa
B-junioritasolta sen jälkeen kun auton ajokortti on hankittu ja rallitutkinto suoritettu.
Kokemuksen ja tulosten parantuessa kuljettaja siirtyy A-junioreihin määrätyn
pistelaskuperusteen mukaan. Menestyminen A-junioreissa tuo mukanaan nousun yleiseen
luokkaan ja sitäkautta mahdollisuuden siirtyä myös kansainvälisille kilpakentille.
F-ryhmäläisistä WRC-autoihin
Yleinen, A-juniorit ja B-juniorit jaetaan eri ryhmiin kilpurin viritysasteen perusteella.
N-ryhmäläiset kilpa-autot ovat lähinnä tavallista siviiliautoa, joten sen rakentelua
on rajoitettu eniten. Suurimmat muutokset autoon saa tehdä parantamalla auton
kestävyyttä. Tosin näidenkin kilpureiden tehot parhaimmillaan nousevat lievän
virittelyn jälkeen jo lähelle 300 hevosvoimaa. A-ryhmäläistä autoa saa muunnella ja
viritellä jo vapaammin. Uusimmat viimeiseen asti viritetyt nelivetoturbo A-ryhmäläiset
eivät varmasti enää paljoa häviä tehoissa entisille B-ryhmän ralliohjuksille ja
muistuttavat siviiliautoja enää vain päällisin puolin. Tosin A-ryhmäläistenkin
rakentaminen on tarkkojen sääntöjen alaista. Uusimpana ryhmänä ovat ralleihin tulleet
mukaan World Rally Car-luokituksen mukaiset tehdaskilpurit.
Suomen kansallinen ryhmä on F-ryhmä. Tähän ryhmään kelpaavat vanhemmat kilpa-autot,
joiden kansainvälinen luokitus on vanhentunut. Auton rakentelu tässä ryhmässä on jopa
vielä vapaampaa kuin A-ryhmässä, mutta esim. turboahtimet ja neliveto ovat
kiellettyjä. F-ryhmän on tarkoitus olla rallin säästöluokka. Tosin näihinkin
autoihin kuluu helposti isoja summia rahaa, koska parhaimmillaan F-ryhmäläinen kilpuri
sisältää läjäpäin tuliterää tekniikkaa.
Ryhmät jakautuvat vielä edelleen moottorin koon mukaan eri luokkiin. Ralleissa käytetyt
luokat ovat enintään 1300 cm3, enintään 1600 cm3, enintään 2000 cm3 ja yli 2000 cm3.
Tarvittaessa luokkia voidaan yhdistellä.
Seuran jäsenistä Marko Ipatti voitti kaudella 2000
Englannin rallisarjan mestaruuden.
Rallin kilpailukalenteri löytyy esimerkiksi
AKK:n sivuilta.
|