41. Kansallinen
POHJOLA-RALLI
Lauantai 9.3.2002 |
 |
TIRI MURSKAVOITTOON

Jouko Tiri oli Subarulla ylivoimainen lauantaina 9.3.
ajetussa
Pohjola-rallissa.
Viime vuosina harvakseltaan Oulun seudulla kilpaillut Jouko Tiri oli lauantaina 9.3.
ajetussa Pohjola-rallissa aivan omaa luokkaansa. Paikalliset pikataipaleet näyttivät
olevan vielä hyvin kokeneen oululaisen muistissa">

41. Kansallinen
POHJOLA-RALLI
Lauantai 9.3.2002 |
 |
TIRI MURSKAVOITTOON

Jouko Tiri oli Subarulla ylivoimainen lauantaina 9.3.
ajetussa
Pohjola-rallissa.
Viime vuosina harvakseltaan Oulun seudulla kilpaillut Jouko Tiri oli lauantaina 9.3.
ajetussa Pohjola-rallissa aivan omaa luokkaansa. Paikalliset pikataipaleet näyttivät
olevan vielä hyvin kokeneen oululaisen muistissa, sillä hän ajoi Subaru Imprezalla
pohja-ajan jokaiselle viidestä erikoiskokeesta. Pohjola-rallissa kisattiin tänä vuonna
hieman yli 60 erikoiskoekilometriä hyväkuntoisilla ja kovapintaisilla teillä. Mukana
oli reilu 120 kilpailijaparia.
Alkumatkasta näytti voitosta kehkeytyvän tiukka taistelu, sillä ensimmäisen
erikoiskokeen pohja-ajan Tirin kanssa jakoi Mitsubishi-kuljettaja Juha Karilainen.
Päivän kuluessa Tiri kuitenkin teki tasaisen varmasti eroa muihin. Lopulta hän
päihitti yhteisajassa toiseksi sijoittunutta Mitsubishi-kuljettajaa Petri Tiikkalaa
lähes minuutilla. Kisan kakkonen moitiskeli itseään turhan laveista ajolinjoista.
Kisa sujui kyllä hyvin ja autokin toimi moitteetta. Pari tiukkaa paikkaa oli
reitin varrella, mutta ei mitään vakavaa. Vaihdelaatikkoa tuli hieman varottua
hitaimmissa mutkissa. Viimeksi olen täälläpäin ajanut pari vuotta sitten
Pohjola-rallissa, kertoili voittaja. SM-osakilpailuissa Tiri on usein kärsinyt
tekniikkaongelmista ja juuri Subarun vaihdelaatikon rikkoontumisista.
VAIHTEITA HÄVIÄÄ
Ennen viimeistä erikoiskoetta toista sijaa hallussaan pitänyt Karilainen joutui lopulta
taipumaan neljännelle tilalle, kun Mitsubishi Lancer Evo3:sen vaihteistosta hävisi
vaihteita yksi toisensa jälkeen. Viimeiset kilometrit menivät yhdellä vaihteella.
Kolmanneksi ajoi muutama viikko sitten Kemi-rallissa ensimmäisen voittonsa ottanut Juha
Eklund, jolta myös hävisi Mitsubishistä yksi vaihde viimeisellä erikoiskokeella.
Karilaisen jälkeen viides oli Pekka Rantakari Mitsu Evo 7:lla niukasti ennen Evo 4:sta
ohjastavaa Karri Marttilaa.
F:SSÄ ULOSAJOJA
Kilpailun nopein kaksivetokuljettaja oli kälviäläinen, usein Oulun-seudulla vieraillut
Toyota Starlet-kuljettaja Sami Mukkala. Hän piti F-ryhmän ja F7-luokan johtopaikkaa
hallussaan toiselta erikoiskokeelta maaliin saakka. Oululainen Kari Karhu jäi Ford
Escortilla hänestä ainoastaan yhdeksän sekuntia haalien kuitenkin luokan F8 suurimmat
pystit. Kaksivetoisten tiukkaa kärkitaistelua värittivät useat lievät ulosajot.
Yläkemijoen Toyota Starlet-kuljettaja Pentti Koskiniemi ajoi tasaisia aikoja Mukkalan ja
Karhun kanssa, mutta toisen EK:n lievä ulosajo pudotti häntä tuloslistalla reilusti
alaspäin. Petri Karsikko puolestaan pyöräytti Escortin toisella erikoiskeella katon
kautta ympäri, mutta pääsi onnekkaasti jatkamaan ilman suurempia vaurioita.
Hypyn jälkeen ratti jotenkin iski sormille ja silloin mentiin. Tuuria oli mukana, että
auto pyörähti rattailleen ja vielä nokka menosuuntaan, kertoi Karsikko. Viimeisellä
EK:lla Toyota Starlet-kuljettaja Mika Runtti ja Opel Kadettia ohjastava Juha Pasanen
rypivät useita minuutteja samassa paikassa.
AUTION YLIVOIMAA
A-junioreissa Kälviän Moottoriurheilijoita edustava Jarmo Autio jatkoi hienoja
ajosuorituksia pohjoisilla laduilla. Tammikuinen Arctic Lapland Rallyn
A-juniorivoitto sai jatkoa ylivoimaisesta Pohjola-rallin voitosta. Hän kiisi N-ryhmän
Mitsubishi Lancerilla lähes kahden minuutin voittoon. Ainoastaan yksi pohja-aika lipsahti
Aution käsistä. Seuraavat sijat valtasivat Toyota Starletteja ohjastaneet Pekka Inkala
ja Anssi Laukkanen. Isomman F-luokan voittoon ajoi Tuomo Vainikainen Escortilla jääden
F-ryhmän kärjestä 15 sekuntia. B-juniorien kärkikolmikon muodostivat Markku Nikupeteri
ja Kari Lampela Escorteilla sekä Tapani Grönlund Golfilla.
Tero Lyttinen
|
|