oulun.gif (2729 bytes)

41. Kansallinen

POHJOLA-RALLI

Lauantai 9.3.2002

logo2002.jpg (25459 bytes)


TIRI MURSKAVOITTOON

tiri02.jpg (30895 bytes)
Jouko Tiri oli Subarulla ylivoimainen lauantaina 9.3. ajetussa
Pohjola-rallissa.


Viime vuosina harvakseltaan Oulun seudulla kilpaillut Jouko Tiri oli lauantaina 9.3. ajetussa Pohjola-rallissa aivan omaa luokkaansa. Paikalliset pikataipaleet näyttivät olevan vielä hyvin kokeneen oululaisen muistissa">

oulun.gif (2729 bytes)

41. Kansallinen

POHJOLA-RALLI

Lauantai 9.3.2002

logo2002.jpg (25459 bytes)


TIRI MURSKAVOITTOON

tiri02.jpg (30895 bytes)
Jouko Tiri oli Subarulla ylivoimainen lauantaina 9.3. ajetussa
Pohjola-rallissa.


Viime vuosina harvakseltaan Oulun seudulla kilpaillut Jouko Tiri oli lauantaina 9.3. ajetussa Pohjola-rallissa aivan omaa luokkaansa. Paikalliset pikataipaleet näyttivät olevan vielä hyvin kokeneen oululaisen muistissa, sillä hän ajoi Subaru Imprezalla pohja-ajan jokaiselle viidestä erikoiskokeesta. Pohjola-rallissa kisattiin tänä vuonna hieman yli 60 erikoiskoekilometriä hyväkuntoisilla ja kovapintaisilla teillä. Mukana oli reilu 120 kilpailijaparia.

Alkumatkasta näytti voitosta kehkeytyvän tiukka taistelu, sillä ensimmäisen erikoiskokeen pohja-ajan Tirin kanssa jakoi Mitsubishi-kuljettaja Juha Karilainen. Päivän kuluessa Tiri kuitenkin teki tasaisen varmasti eroa muihin. Lopulta hän päihitti yhteisajassa toiseksi sijoittunutta Mitsubishi-kuljettajaa Petri Tiikkalaa lähes minuutilla. Kisan kakkonen moitiskeli itseään turhan laveista ajolinjoista. – Kisa sujui kyllä hyvin ja autokin toimi moitteetta. Pari tiukkaa paikkaa oli reitin varrella, mutta ei mitään vakavaa. Vaihdelaatikkoa tuli hieman varottua hitaimmissa mutkissa. Viimeksi olen täälläpäin ajanut pari vuotta sitten Pohjola-rallissa, kertoili voittaja. SM-osakilpailuissa Tiri on usein kärsinyt tekniikkaongelmista ja juuri Subarun vaihdelaatikon rikkoontumisista.

VAIHTEITA HÄVIÄÄ

Ennen viimeistä erikoiskoetta toista sijaa hallussaan pitänyt Karilainen joutui lopulta taipumaan neljännelle tilalle, kun Mitsubishi Lancer Evo3:sen vaihteistosta hävisi vaihteita yksi toisensa jälkeen. Viimeiset kilometrit menivät yhdellä vaihteella. Kolmanneksi ajoi muutama viikko sitten Kemi-rallissa ensimmäisen voittonsa ottanut Juha Eklund, jolta myös hävisi Mitsubishistä yksi vaihde viimeisellä erikoiskokeella. Karilaisen jälkeen viides oli Pekka Rantakari Mitsu Evo 7:lla niukasti ennen Evo 4:sta ohjastavaa Karri Marttilaa.

F:SSÄ ULOSAJOJA

Kilpailun nopein kaksivetokuljettaja oli kälviäläinen, usein Oulun-seudulla vieraillut Toyota Starlet-kuljettaja Sami Mukkala. Hän piti F-ryhmän ja F7-luokan johtopaikkaa hallussaan toiselta erikoiskokeelta maaliin saakka. Oululainen Kari Karhu jäi Ford Escortilla hänestä ainoastaan yhdeksän sekuntia haalien kuitenkin luokan F8 suurimmat pystit. Kaksivetoisten tiukkaa kärkitaistelua värittivät useat lievät ulosajot. Yläkemijoen Toyota Starlet-kuljettaja Pentti Koskiniemi ajoi tasaisia aikoja Mukkalan ja Karhun kanssa, mutta toisen EK:n lievä ulosajo pudotti häntä tuloslistalla reilusti alaspäin. Petri Karsikko puolestaan pyöräytti Escortin toisella erikoiskeella katon kautta ympäri, mutta pääsi onnekkaasti jatkamaan ilman suurempia vaurioita. – Hypyn jälkeen ratti jotenkin iski sormille ja silloin mentiin. Tuuria oli mukana, että auto pyörähti rattailleen ja vielä nokka menosuuntaan, kertoi Karsikko. Viimeisellä EK:lla Toyota Starlet-kuljettaja Mika Runtti ja Opel Kadettia ohjastava Juha Pasanen rypivät useita minuutteja samassa paikassa.

AUTION YLIVOIMAA

A-junioreissa Kälviän Moottoriurheilijoita edustava Jarmo Autio jatkoi hienoja ajosuorituksia pohjoisilla ”laduilla”. Tammikuinen Arctic Lapland Rallyn A-juniorivoitto sai jatkoa ylivoimaisesta Pohjola-rallin voitosta. Hän kiisi N-ryhmän Mitsubishi Lancerilla lähes kahden minuutin voittoon. Ainoastaan yksi pohja-aika lipsahti Aution käsistä. Seuraavat sijat valtasivat Toyota Starletteja ohjastaneet Pekka Inkala ja Anssi Laukkanen. Isomman F-luokan voittoon ajoi Tuomo Vainikainen Escortilla jääden F-ryhmän kärjestä 15 sekuntia. B-juniorien kärkikolmikon muodostivat Markku Nikupeteri ja Kari Lampela Escorteilla sekä Tapani Grönlund Golfilla.

Tero Lyttinen